söndag, maj 14, 2006

Upptakt

Scenen: Sent en lördagkväll - eller, tidigt en söndagmorgon lämnar en flicka* och en pojke** nattklubben där de träffats bara någon timme tidigare. Nattklubben stänger nu, klockan är efter fem på morgonen och de har mer eller mindre blivit utkörda.

Pojkens vänner, särskilt då en av dem som försökt få kontakt med en av flickans vänner men nu lämnar klubben ensam, får och ger gliringar och har andra mer eller mindre juvinila manliga beteenden för sig. Precis när de (vännerna ) hoppar in i sin taxi flinar en av dem upp sig och ger pojken två tummar upp. Pojken skrattar och ursäktar sina vänner.

Pojken och flickan har fått bra kontakt och skrattar gott tillsammans. Inget pussande har försigått, däremot hålls nu lite försiktigt handen medan de går längs avenyn i den härligt värmande vårmorgonsolens första strålar.

"Vad skall vi göra nu?" frågar pojken
"Det är ju en underbar morgon" svarar flickan "Om man skulle ta och köpa en milkshake och sätta sig och titta på solen?"
"Lysande idé!" tycker pojken som väl vet att de inte kommit till en punkt i bekantskapen att några vildare fysiska övningar är troliga (men hoppet närs i hans bröst).

Sagt och gjort. Tillsammans med Göteborgs övriga nattvandrare trängs de i Burger Kings kö och inhandlar en jordgubbsmilkshake, modell större. Sedan vandrar de bort emot Heden*** Solen har hunnit bli varm nog att gräset nästan blivit torrt och de slår sig ner på marken med sin milkshake mellan sig. Får reda på lite mer om varandra.

Pojken är simmare, till yrket. Framgångsrik. 2... hmmm... 23 tror jag han är. *gasp*. Lång, blond, bredaxlad och tränad sådär som bara simmare blir. Han har nära till skratt och vackra tänder. Flickan, som har en någpot mjukare fysik, berättar att hon jobbar i IT och skrattar bort åldersfrågan. Hon tillåter pojken att tro att han har rätt när han gissar alldeles, alldeles fel... Inte en lögn. Ett undlåtande att berätta sanningen. Gränsen är hårfin men morgonen strålande vacker och gräset lagom mjukt. Himlen är väldigt blå:

Himmel Över Heden
Pratar. Fnissar. Skrattar. Till och med - försiktigt, trevande - pussas lite. Pojken rullar över flickan skuggar henne med sin (mycket större) kropp. Morgonen är fin. Mjuk. Romantisk.
.
.
.

"Ööööh, ursäkta. Har någon av er en fotboll?"

to be continued...
-----
Nötter:
* Som skall förbli anonym. Och "flicka" använder jag här nu i dess vidaste betydelse.
** även känd som "simmaren". Här är däremot epitetet pojke mer lämpligt.
*** Förklaring för icke-Göteborgare: Stor yta mitt i centrala Göteborg full med grusplaner för fotboll, kantad med gångalléer och gräs.

-----
Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Nini sa...

Vaddå "to be continued"?!?!
Din jäkla tease!!!
Det är måndagmorgon, jag sitter med min latte och drar upp din sida (as every morning) och förväntar mig riktigt snaskiga detaljer!! Mer hångel åt folket!!!!

Kom igen.... mer mer mer!!!

Chris sa...

give it to me bebe, kom igen! vi sitter här som uttorkade svampar och symbioslever lite på din tall. men du... 23? muahahaha...

mitt fyrverkeri sa...

GOTTEGRIS!
Det är något visst med småvilt, inte sant? :)

Ms.Take sa...

Hehehe, ja, det är det. Jag känner mig som värsta tant Raffa =)

Jag gjorde uppdelningen så här för att inlägget skulle bli så jävla långt annars, och framförallt för att kvällen verkligen bestod av 2 delar.

Före och efter öööh, har ni en fotboll

Matt sa...

Göteborg låter riktigt trevlig i dina beskrivningar. Man kanske borde åka dit oftare.

Nini sa...

Jag "råkade" jaga mig en 21-åring i Spanien för två år sen... Då var jag alltså 27..... men till mitt försvar vill jag säga att han såg ut som en 25-åring!!!

Anonym sa...

..to be continued! Men vad fan, jag måste ju jobba i min lilla IT-bubbla jag också, inte sitta och ctrl-f5:a din dagbok
hela jämra dagen.

För 9 år sedan jag jag var 23 (jag var och är en pojke) så satt jag och tittade på soluppgången med en lite äldre flicka.
Hade hamnat i den situationen nästan exakt som du beskriver det, fast jag spelade pojkrollen (och jag simmar inte).
Satt och funderade på hur jag skulle få detta romantiska att övergå i fysisk aktivitet när flickan/damen i fråga kände att
det var läge att bekänna att "min fd pojkvän misshandlar mig och jag har dessutom haft petting med John Norum".

Hade varit extremt tacksam om någon kommit och frågat efter en fotboll för att bryta den något förtjockade stämmningen.

(Läser din blog sedan ngn vecka tillbaka förresten, alltid underhållande :)

Ms.Take sa...

Kunken - Kom hit bara. I'm the queen of the night!

Nini - Man BEHÖVER inte försvara sig. Jag skäms inte en sekund =)

tob - Hahahahaha. TAck för att du delade med dig. Är du HELT säker på att du hade velat träffa just min fotbollsspelare dock, nu när du kan fortsättningen? :)