tisdag, december 19, 2006

presenttankar

Julklappsshopping - det har jag sysslat med idag, på (lång)lunchen. Nu är jag nästan, nästan, näääästan* klar. I år har jag lyckats göra detta till en fantastiskt trevlig upplevelse, istället för den ångestladdade trängselkris det kan vara.

Orsakerna till detta äro två:

  1. För det första - Att vi inte är så många på själva julafton gör att jag har kunnat gå totalt loss** på dem som faktiskt är där.
  2. För det andra - Att jag tjänar tillräckligt för att känna mig... bekväm... och kan köpa vad jag vill utan att behöva tänka tanken "makaroner i januari" hjälper självklart till.
Men alltså, för en shopaholic, VAD är bättre än detta? Jag får springa omkring i affärer och titta efter fina saker som passar, verkligen PASSAR just den som skall få dem, och shoppa loss - utan dåligt samvete för det är ju osjälviskt, gudbevars.

Så har vi paketeringen... Delar av glädjen med julklapparna är presentationen, så jag är en så'n där toka som kör teman varje år och slår om klappar som redan lagts in i affären (så jag brukar be dem att inte lägga in dem). Det är ju särskilda presenter, valda för var och en, så det är klart att jag anstränger mig och slår in dem fint. Lite som att man lägger upp en festmåltid fint på faten, inte slabbar ihop den i en gryta.

Eftersom ju målet med övningen huvudsakligen är att mottagaren skall bli extra glada redan när de ser sin present är undantaget från självinslagningen paket från NK, till delar av min familj som av något skäl verkar bli le bredast åt presenter därifrån. De får ligga kvar i NK pappret. Inte alla, men var och en blir salig på sin fason.

I år är jag extra stylish och slår in dem i blanksvart papper med breda svarta band och tunna guldband, virade flera varv runt klapparna och slutligen strimlade i ändarna, fästa med guldlack på stategiska ställen. Slutligen skrivs hjärtan, namn, julhälsningar och små lustigheter rakt på pappret med trögflytande guldpenna, innan klappen förpassas till vardagsrumsgolvet, inväntande granen som kommer**** idag.

*nynnar* Midnatt råder, tyst det är i husen, tyssst i huuuuusen

I löv Xmas

-----
Nötter:
* D.v.s. jag är klar med alla som jag faktiskt kommer att träffa innan jul och måste ge presenter till. Kvar finns några familjemedlemmar som jag träffar först lite senare samt några vänner som är mer optional.
**Jag
älskar att ge bort presenter. verkligen. Älskar det. Jag är en av de jobbiga människor som kan säga "jag föredrar att ge framför att få***" och verkligen mena det.
*** Alltså, samtidigt måste jag säga att jag aldrig fattat varför man skulle behöva VÄLJA. Jag gillar ju att få också! Det är därför julen är en sådan win-win situation för mig =)
**** Kommer och kommer, jag skall snart iväg och köpa den/släpa hem den

-----
Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

dddd sa...

Omslagspapper från NK och julklappar från Överskottsbolaget. Jag tror jag ska köra på det i år! :D

dddd sa...

Förresten - nu när jag läst lite om dig. Vad trevligt att hitta någon som faktiskt är äldre än moi. Jag trodde inte det var möjligt. Ms Take/Ms Keep Your Distance - vi kanske är bryllingar. Eller nå't.

Nini sa...

Det här årets jul kommer gå till historien som det julklapps-snålaste-år-sen-jag-fick-egna-pengar!

7 julklappar är årets totala summa. Det kanske blir 8. Jag har köpt, och slagit in 6 st redan. Mitt tema i år var matt vitt papper med matta svarta snören.

Men det är verkligen ingen känsla bakom 4 av 6 paket i år.
Fy fan va misslyckad jag är =/

Rollx sa...

Det var åratal sedan jag och mina anhöriga köpte julklappar till varandra. Det känns skönt att slippa vara tvungen att springa omkring och köpa prylar. Den enda som kommer att få något är systersonen, att köpa leksaker till ett litet "knott" känns väldigt roligt och otvunget.