måndag, februari 26, 2007

inre oro

Det känns lite konstigt, inuti, när jag är på jobbet.

Lite som att jag tappat greppet. När jag saktade ner, och sedan åkte på först sjukdag efter sjukdag och sedan resa med påföljande knäproblem.

Jag sitter och läser igenom min mailskörd, här på jobbet, och det känns liksom inte helt bra inuti. Flera saker som borde göras som ligger efter tidplan och som jag inte riktigt vet vart jag måste börja nysta. Annat som jag borde informerats om och varit med i beslutsprocessen på, som pågått utan mig - delvis mitt eget fel då jag inte varit så närvarande som jag borde.

MEN ÄNDÅ.

Nej, det känns inte bra. Nu är bara frågan vad man gör åt det. Jag vägrar att gasa på för att komma upp på banan snabbt igen. Been there, done that, laid on the floor screaming...
-----
Andra bloggar om: , , , ,

15 kommentarer:

Max sa...

Strunta i backloggen och försöka hålla koll på vad som händer från och med nu?

Möjligtvis hantera backloggen genom att ha ett briefingmöte med några kollegor så man vet vad som kan komma upp från det förflutna och bita en?

Alex sa...

Hej,

det finns bara en lösning...delegera, delegera, delegera. Det är ingen skam att säga...hey..Jag var sjuk jag kommer inte att ha tid att göra detta du får ta över det.

Du behöver inte göra allt och teamet har till uppgift att stödja och hjälpa dig.

Sen booza less...:)

Ms.Take sa...

Hörrö Alex - jag boozar inte alls ;)
GI is my friend!

Alex sa...

Min också sedan min tid i USA fast i USA heter det ju Low Carb.

Jag menade inte att ge dig dåligt samvete men det första man ska dra in på när det blir för mycket är boozandet och festandet....en bra regel så jag menade bara i stort.

Vin har inga kolhydrater..:)

Ms.Take sa...

HAr inget dåligt samvete, Alex. Och jag vet det där om vinet. Ett litet glas rött per kväll är bra för hjärtat, serrö - men inte mer än så. Jo, ett glas sklumpa på lördagen. Men visst. Alkohol, koffein och socker skall klippas när allt känns grått.

Anonym sa...

Börja bena ut det hela genom att rita en karta för dig själv som du inte visar andra.Rita problemen/delarna som öar, och följdproblem som näsor på öarna

Rita sedan upp hur linjerna går mellan öarna, d v s flödena och vad som kommer först hönan eller ägget

Sätt prioritet på de olika öarna vad är viktigast, mest brådskande etc

Markera faror för dig själv med röd penna rund de öar där problemens eskalation eller kvarstående innebär hot

Markera med grönt sådana öar vars problemlösning skulle skapa möjligheter och underlätta för dig

försök gärna genomföra att ni på jobbet har en stor tavla någonstans där alla deadliner, vem som ansvarar för vad, kontrollstationer etc följs upp ( typ på wb)

bara några tankar, ta det för vad det är


Gör nu en ny prioritetslista , stämmer den nya med den första

Alley Cat sa...

Det här låter inte bra, ms take!
Jag tänker på dig...

Nini sa...

Hmmm tror att du behöver en kick-ass-ass :)

Jag vet en skitbra assistent faktiskt ;)

Ms.Take sa...

TAck, mina goingar. Det börjar kännas bättre nu - trots att jag egentligen inte har så mkt mer koll än innan - men jag har tagit lite steg för att FÅ kollen - vilket kan göra under bara det...

Anonym sa...

Gasa inte på med ALLT utan bara med de ~5 viktigaste sakerna, att procrastinatea brukar inte lösa sakerna.

Och har du varit borta ett tag för du väl göra 10h dagar ett tag + lördagar, du är ju ändå chef? :)

Blancaflor sa...

Jag förstår dig! Ibland får jag andnöd på jobbet av stress. Och de jäkla mailen bara droppar in hela tiden...

Max råd om att (försöka) strunta i backloggen låter bra. Annars blir (i alla fall jag) man handlingsförlamad.

Lycka till!

Anonym sa...

det låter inte bra vännen. men jag tror det kommer lösa sej. kom bara ihåg att fokusera på en sak i taget, det är det enda att göra. kram vännen!

Max sa...

Jag hade en kollega som faktiskt mailade alla som fyllt på hans inkorg under 3 veckors sjukdom med ett meddelande i stil med: "Hej, jag har varit borta 3 veckor och fått alldeles för mycket mails under tiden. Jag har nu raderat dessa. Du är en av de som skickat mail till mig, så om det var något viktigt skulle jag uppskatta om du skickade om det mailet."

Detta reducerade hans mailbox från 1200+ till c:a 80 mails. :-)

Shadow sa...

Visst, det enda som gäller att lämpa över allt utom viktiga beslut, till sina assistenter. Har alltid funkat och kommer alltid att funka.
Sedan belönar man med middag och en helkväll.

loppispoppis sa...

städar väl fortfarande? Jag tyckte det lät klokt. :)