tisdag, november 06, 2007

Bekräftelsemonstret


Lustigt det där, med män och kvinnor - och hur vi hanterar problem i relationer på olika sätt.

Jag har en vän, en kille, som är en riktigt bra vän. En kanongó grabb. Men usel på att hantera relationer av det kärleksfullare slaget. En bra vän men en usel pojkvän, helt enkelt. Han har lite bekräftelseissues, som han löser genom att vara... ummm... lösaktig.

Ja, ok - jag har väl också haft mina promiskuösa studer, det går att läsa om några av dem här så det vore fånigt att förneka, men visst verkar det som att det är vanligare bland män - att mata bekräftelsemonstret med sex, utan tanke för stunden på vem som skadas på vägen? Jag har många manliga bekanta och vänner, och har efter åratal av nära umgänge med dem blivit lätt luttrad.

"Vem kan man tro på?" frågar väninnan som har haft närkontakt med just den här killen jag började att skriva om.
"Den man väljer att tro på" svarar jag "Men alla människor ljuger. Du, jag, alla. Ibland. Man får tro på den man väljer att tro på. Och ibland är det helt enkelt bäst att tro och inte veta."

Kvinnor gör det också, men som det verkar oftast med en lite mer högljudad gubbe på axeln som skriker till om man, till exempel, har någon inte fast men i alla fall nästan, i sitt liv. Gemensamma löften om att inte ligga runt.. ÄR det så att de betyder mer för kvinnor? Är vårt bekräftelsemonster lite mer samvetsgrant? Eller finns det helt andra skäl?

Vad tror ni?

P.s. Detta inlägget har, faktiskt, inte ett skit med MrX att göra :)
-----
Andra bloggar om: , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle kunna tänka mig en hypotes som grundar sig i att kvinnor kanske har en lägre självkänsla vilket gör att de värderar den "relation" som de har för tillfället högre än vad killen i relation gör. Då tjejen kanske anser att hon skall vara glad av att faktiskt ha något och det skall man inte äventyra det första man gör. Sedan skulle man även kunna ha någon tanke om att kulturen ser något allvarligare på om en kvinna väljer att ha fler partners. Detta är något vi understödjer genom vårt sätt att prata och att agera. För att bryta den uppfattningen är det väl bara att gå ut och bryta alla tabun och mönster ni hittar så det blir jämställt att gå emot normer.

Anonym sa...

kan nog så vara men också med hur viktigt relationer i allmänhet och parrelation är för den enskilde, oavsett tjej eller kille. Och så skönt att det inte hade med X att göra. Nu vill vi att det håller och att det blir långsiktigt uthållbara resultat. Du gör ett kanonjobb med att knyta upp svansen på X tror jag
c-a

beerbelly sa...

Jag kan tro att du har rätt helt utan några fakta.
Kan vara primalt med rätt person för avel men viktigare kan försörja/skydda avkomman. Kan även vara mycket uppfostran.
Vet som sagt inte alls..

Greenchili sa...

Darktroll, jag ställer mig frågande till huruvida "hög" trohet i en relation korrelerar med låg självkänsla. Jag tror snarare att det är som MrsTake skriver; den som är notoriskt otrogen har låg självkänsla (gott självförtroende dock?) och söker bekräftelse.

Låt mig också få gå emot strömmen och säga att detta inte alls är ett manligt fenomen. Kvinnor kanske bara är bättre på att dölja det, eller också är det sociala och kulturella strukturer som gör att vi måste göra det i tysthet medan männen "tillåts" eller uppmuntras skryta om det?

Nåväl :) Intressant inlägg Mrs Take!

Anonym sa...

Grennchilli: Personer som har en låg självkänsla tenderar att tycka att de inte är värda den relationen som de själva har. Därför skulle de vara extra måna om den samtidigt som de anser att de kunde förlora den när som helst. Då kan vi väl koppla in variabeln kön som påverkas av låg självkänsla olika och ger olika beteenden. Där män söker bekräftelse och kvinnor väljer att känna sig "ickevärdiga" och förbli trogna. Men då tror jag man även får koppla in graden av extroversion hos personen. Hur långt ut man får för att få sin bekräftelse. Men jag spekulerar bara vilt.

Max sa...

Darktroll: Enligt min erfarenhet är det tvärt om... Personer som inte tycker de är värda den relation de har brukar se till så de förlorar relationen, allt enligt principen för "Självuppfyllande profetsia".

Anonym sa...

Max: Men kan det vara så att man trots allt inte vill förlora relationen men man är rädd för att göra det och omedvetet påverkar så att det tar slut. För det är väl en bit av självuppfyllande profetior att man ger emot sin uttalade vilja och uppfyller sin egen rädsla.

Max sa...

Precis...
Vilket skulle innebära att de, när de uttalar en åsikt, är oerhört måna om relationen, men agerar på ett sätt som inte stämmer överens med vad de säger...

Anonym sa...

Max: Men man får vara medveten om att det sker på olika nivåer så att säga.

Anonym sa...

Näe jag tror att det ligger mer i ens personlighet än i könet. Har många singelvänner som är tjejer och som har konstant bekräftelsesex - som liksom inte pallar att inte få gå ut en helg och hoppa i säng med någon. Fast ibland känns det lite som en slags fyllnad, för att slippa dötiden.

HR sa...

Många tjejer och killar, framför allt unga och omogna söker bekräftelse genom sex, tänker jag. De flesta av dem finner sig själv och lugnar då ner sig, andra inte. För mig handlar det du kallar bekräftelsemonstret om självkänsla och personlig mognad och inte om kön.