fredag, maj 19, 2006

Min Mamma igen

Om ni har missat det föreslår jag att ni läser det här inlägget först, för att få en bild av min mammas tekniska kompetens. Dessutom en hysteriskt rolig historia :)

Hon är för härlig. Jag är hennes supportperson nummer ett gällande allt tekniskt, men ibland UNDRAR jag verkligen när det gäller henne. Intelligent kvinna, jätteintelligent, men HELT rudis på allt vad teknik och/eller datorer heter.

Igår var jag hemma hos henne för att avhjälpa ett problem hon har haft i en vecka nu med sitt Postgiro (på webben). Något hade ändrats, sa hon, och det fnns inte längre en knapp för att signera - så visserligen kunde hon föra in all information men sedan kom hon inte längre. Mängder med räkningar låg obetalda.

Jo visst, hon hade också ringt till supportnumret och fått tala med en "trevlig ung man" där. Han hade försökt hjälpa henne ett tag

"Jag skulle installera något sa han, och trycka på något."
"Skrev du upp vad han sa?" frågar jag.
"Nej, jag förstod ingenting! Till slut bad han mig be någon annan ringa..." lilla mamma suckar.

Alltså går jag hem till henne, redo att tackla internetbankers problematik, något som kan ta lång tid. Särskilt som hon har en Mac. Mamma sätter sig och visar hur hon kommer från sida till sida, kan logga in och till slut komma fram till fönstret för nya inbetalningar. Så scrollar hon hela vägen ner.

"Titta, ingen knapp!"
"Mamma, ser du rullningslisten där i nederkanten på fönstret?"
"Uuuuuh. nej... jo, jasså den?"
"Om det finns en sådan betyder det att det finns mer kvar i fönstret, som bara inte syns på din skärm just nu"
Jag böjer mig över henne, tar musen och scrollar fönstret åt höger.
"Nejmen! Där var den ju!"

Mmmhmmmm. En veckas hysteri och sena räkningar, för att inte tala om det där supportsamtalet. Jag skulle betala pengar för att få ha hört hur frustrerad den "trevlige unge mannen" måste ha blivit *flinar*
I just love her =)
-----
Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Positivt tänkande sa...

HAHAHA! Gullemammor. Ungefär som när min mor hade upptäckt att man kunde spela hjärter i datorn. "Jag vinner hela tiden men jag vet inte varför" Mamman trodde det gick ut på att få flest poäng...vilket alla som spelar hjärter vet att det inte gör. :)
/ Maza under cover

Chris sa...

hoho. det är en imagegrej dt där. helt säkert. berlinskan är likadan. rasande vass med fruktar datorer. bara för att hon vill ha det sa =).

puss puss puss

Ms.Take sa...

Hehehe. Jo, hon är för härlig. Jag håller med för övrigt, Christina. Själv hade jag den blocken på matlagning i många år. Sedan tog jag tjuren vid hornen och kom på att jag är rätt bra på det, trots allt =)