tisdag, maj 29, 2007

Skofetish

Jag vet att jag inte är ensam om att älska skor, men det kanske inte är alla som har ett vitrinskåp i hallen med de vackraste uppställda. Bara en av varje.

MrX kommenterade det senast han var hos mig.
"Men vad fan MsTake, har du skapat ett "shrine" till dina skor?"

Uuuuh, ja - lite så kanske :)

Mina senaste utekvällar har dock uppdagat en skriande brist i skohyllan. Jag har bruna skor, röda skor, skor i guld och skor i silver, höga stövlar i alla upptänkliga modeller... men endast ett par svarta - och de är nästan omöjliga att gå i.

Liksom de flesta av min partyskor har de 4'-(c.a 10 cm)-klackar och är extremt vackra/kvinnliga. De inhandlades för ett par år sedan under en resa till Cannes - där de stod i ett glasskåp i hotellobbyn och skrek till mig vareviga gång jag gick förbi. Till slut, hemresedagen, kunde jag inte hålla mig längre utan gick till affären (Versace, G - inte D) och provade.

De satt otroligt bra och jag beslöt mig på stört. Ingenting var prissatt i affären så jag blundade och lämnade fram kreditkortet, utan att fråga. Jag resonerade som så att "Måste jag fråga vad de kostar har jag inte råd med dem".

Det var rätt sant - jag hade inte råd med dem trots att jag inte frågat. De är nog bland det dyraste jag har hemma, skinnsoffan inkluderad.

Anyway - Vad jag inte tänkt på när jag köpte dem är att satin töjer sig - mer än läder. Ett par bra satinskor skall köpas en halv storlek för liten. Resultatet är att efter 2 tillfällen då jag glassat runt med dem på fötterna kan jag inte längre ha dem. Jag funderar allvarligt på att gå till en skomakare och se om jag kan bygga in en sula på de tunna, smala och mycket pimpinetta skorna.

Alltså äger jag ett par underbara svarta festskor, men jag har egentligen inga svarta skor att ha på mig när jag går ut.

Därav mitt problem.
.
.
.
.
.
Det finns INGA svarta skor i affärerna just nu! Studenten och balernas tid är över oss och silver, vitt och guld finns det gott om, överallt. Men svart? Nepp.

Jojo, svarta skor finns det... men svarta MsTake skor med 10cm-klack och lite (ok då, mycket) bling-bling saknas. Jag var runt en sväng och inte ens KAren Millen, annars drottning av bling, kunde avhjälpa problemet.

HJÄLP! Vart skall jag få min sko-fix? Jag känner hur abstinensen redan får mina händer att skaka.... Några idéer?
-----
Andra bloggar om: , , , ,

26 kommentarer:

Anonym sa...

Som tur är kan jag inte hjälpa dig med det...annat än möjl universal svaret google?
//bb

Anonym sa...

Fantastiskt det där med skoskåpet. Så man jag är vill jag ha ett likadant i min hall. Fast flickvännens högsta, svarta på fönsterbrädet i sovrummet är en rätt ok början, eller hur!

Ms.Take sa...

Jag har redan googlat BB. Nytt inlägg senare - jag kan ju inte skriva noveller en gång i halvtimman =)

Visst kan skor vara riktiga konstverk Smyg. Det är absolut en bra början!

Å sa...

Vilken storlek har du? Jag har nog 20 par svarta 10 cm höga skor...

Vad sägs om dessa?: http://www.net-a-porter.com/product/19440

Me like...

Å sa...

Förlåt. De var visst gröna...

Å sa...

Men de här är underbara också:
http://www.net-a-porter.com/product/19910

Märks det att jag gillar skor? Eh, kanske...

Ms.Take sa...

Ja *lol*
Skulle just skriva något om det.

Men oh, oh, oh.... Nice!
Jag har vist inga gröna heller.... *fundrar*

Jag hjälper dig med IT och du mig med mode - bytt bytt kommer aldrig igen =)

Anonym sa...

Det är lugnt msT jag hoppar inte på stolen av förväntan när det gäller skor =). Visst kan jag uppskatta ett par snygga på rätt ben .. åtminstone om det blir close up men thats it tyvärr..
Det är noterat att du inte är ensamm om intresset dock :)
//bb

Ms.Take sa...

Attans, jag hade helt glömt net-a-porter när jag surfade igår - nu är nästa inlägg liote förstört... men det är bra, så jag postar det ändå Å =)

Just skor är det rätt många män som gillar också BB: Kanske inte med samma passion som kvinnorna, men gärna höga klackar på smala ben - helst virade om midjan *naughty naughty*

Å sa...

Ehm, och en del män gillar höga klackar på lite mindre smala ben (tack gode gud) ;)

Men visst, inga problem, jag är gärna din modeguru om du hjälper mig med min dator ibland...

Ms.Take sa...

Hehehe, jag menade inte att bli din tech-support, jag tänkte snarare på guide i IT-djungeln arbetsmässigt - om jag nu menade något alls =)

38 förresten. 37 i sandaler, 39 i vissa fesna yttepyttiga italenska märken.

Anonym sa...

Jag har mycket att lära även på det området alltså ;)
I min värld har man skor på fötterna och inte runt midjan..
Jag kan se problemen hopa sig direkt .. hmm en knut här vad hör det till.. vad händer om jag lossar den .. kommer hon trilla isär då?
//bb

Ms.Take sa...

hahahahahahha
du är för rolig :)

Å sa...

Hur är IT-djungeln rent arbetsmässigt? Bra?

Ok, jag har storlek 37, så med rätt nivå av alkohol i blodet så kan du nog låna ett par om det krisar.

Ms.Take sa...

Ja, väldigt bra faktiskt. Lönerna är höga, backstabbingen rekordlåg, erbetstiderna ibland lite extrema men sammanhållningen kanon.

Om man dessutom är en tjej med attityd kan man gå hur långt som helst.

Anonym sa...

Tack. Jag slutar inte försöka åtminstone ..
//bb

Morgan le Fay sa...

Jag vill också ha ett skovitrinskåp! Den längst ner var hur fin som helst! :)

Ms.Take sa...

Tack skall du ha Morgan Den är ett second-hand-fynd (kolla in shoplogbloggen, länk här uppe till höger) för bättre och närmare bilder. Brun och guld, grymt vacker.

Matt sa...

Bisarrt!

Anonym sa...

jag har aldrig tyckt om vitrinskåp, men om de står skor i dem är det så galet fint att jag gladeligen välkomnar vitrinskåpet in från kylan!

Ms.Take sa...

Ja eller hur, Eric?
Jag blir liksom glad varje gång jag går förbi :)

Det med, Kunken - det förnekar jag inte...

Anonym sa...

ms. take: nu får du mig att börja fundera på vad jag skulle ha ett vitrinskåp skulle jag välkomna det tillbaka från kylan. Men först behöver jag lära mig lite mer om hur det fungerar, finns det bara plats för ett visst antal objekt i skåpet vid en given tid, oavsett hur många skor du avgudar för tillfället? Står den bästa högst upp? Är den längst ner precis på väg att åkta ut? Är det lås till skåpet? Spotlights? Osv.?

Shadow sa...

Du får en extrapoäng i min bokföring för det skåpet! Underbart kaxigt att ha skorna i ett vitrinskåp! Du kan ju verkligen ragga, helt legalt, med en inbjudan som: –“Har du lust att komma hem till mig och kolla på mina skor?”

Ms.Take sa...

Nja Erik - Ingen särskild rangordning. Men de byts ut ibland, jag har många vackra skor.

Förr eller senare förpassas favoritskorna bort från skåpet helt enkelt för att jag haft dem på mig så mkt att de inte platsar där längre (se Å's inlägg idag)

Inga spots, än... annat än att en av de tre spotsen i taket lyser på skåpet då.

Tack Skuggan :) You know your opinion matters.

Anonym sa...

ÄLSKAR också skor och som dig, så är jag "head over heels" (fastän de borde vara tvärtom - citatet) med högklackar kan jag inte gå med dem mer än 2-3 timmar utan att se ut som jag har stukat foten.

hehe

Anonym sa...

Ohhh ett sånt skåp skulle jag vilja ha om jag hade plats...

Suckar längtande