onsdag, januari 17, 2007

Förklaring

Ina, Stina och ni andra som läst här - ibland från början - som undrar över kärlekssagan. För det är en saga, bara inte en med ett lyckligt slut. Jag skall dela med mig av lite mer detaljer från vårt avslut, vilket kanske kanske förklarar mer. Det hjälpte mig, i alla fall.

Han sa till mig, den kvällen då vi pratade så länge och avslutade det helt, han sa till mig då... nej vänta, jag måste börja någon annan stans.

Kom ihåg att han fått anstånd, ett litet tag, med att komma fram till ett beslut. Att han fick anstånd alls var för att beslutet var så slutgiltigt. Nu visste han att han var/är min Mr.Big, och jag hade förklarat för honom att det bara fanns en väg att gå, för mig, för att jag inte skall gå sönder helt... eller mer. Nu var det final - var svaret nej så kan vi inte ses mer, och han får "besöksförbud". För alltid*.

Jag säger det igen, för att inpränta att han faktiskt hade förstått det. Det var det som gjorde att det tog sådan tid för honom att komma fram till vad han måste säga. Han förstod . Han HOPPADES att jag skulle ha ändrat mig men räknade inte med det. Eftersom beslutet hade sådan impact, när han nu beslutat sig för "nej", så tänkte han igenom det otroligt noga innan.

Detta innebär att han, när vi pratade, aldrig någonsin lät sig dras in i diskussion just omkring själva nejjet. Han kunde förklara och beskriva hur han tänkt, men inte röra i själva beslutet. Han förklarade det för mig, och jag tror honom.

Det som var allra svårast för mig var just pudelns kärna - hur han kan älska mig som jag vet att han gör, åtrå mig som jag vet att han gör, respektera mig som jag vet att han gör och trivas med mig som jag vet att han gör, och ÄNDÅ säga "nej-han tror inte på en framtid för oss". Det är så sanslöst svårt för mig att förstå, fortfarande.

Men det han sa, när jag frågade honom precis det, var ungefär så här:
"Det här kan låta fånigt, för det finns egentligen inga jämförelser, men ungefär så här är det:

Jag kan gå in i ett galleri och se en tavla. En helt underbar tavla. Kanske en av de allra största mästarna. Jag ser på den att kvaliteten är superb, man blir helt tagen av hur penseldragen går, det är den bästa duklen och den vackraste ramen. Det är en tavla man älskar, som man inte kan undgå att älska. Den är helt perfekt.

Men ändå, så just den tavlan är inte för mig. Förstår du? Den är målad på bästa sätt, det är INGET fel på tavlan, den är superb. Men den är inte målad för mig.

Förstår du...?"

Och då... då förstod jag. Då gav jag upp.
Jag älskar honom. Han älskar mig. Han är gjord för mig, han är min McDreamy.

Men jag är inte målad för honom.
-----
Nötter:
* Visst, han kom till mig i Lördags med datorn och visst, det kan ha varit så att han behövde en dos av mig som Dåcktorn säger, men det ändrar inte pudelns kärna.

-----
Andra bloggar om: , ,

17 kommentarer:

Chris sa...

eh... jag vill inte vara den som är den här, men va? det där låter som bs i mina öron, för att han inte ska behöva säga nej, jag älskar dig inte på det sättet. det suger.

Ms.Take sa...

Det var ju det han sa, älskade :)

Chris sa...

hrrmm. nu låter jag som marge igen.

Antira sa...

jag hoppas att jag kommer att ha förmågan att känna på det där sättet. eller ja, känna öht.

vackert skrivet är det verkligen.

Emelie sa...

Jag har följt dig ett bra tag och jag känner igen mig i så himla mycket som du skriver och berättar...Jag har också en MR.Big...förmodligen kommer livet aldrig sluta med att det blir han och jag, men ändå är vi galna i varandra...
Jag har många gånger undrat hur det går ihopa...
Men galleri liknelsen/tavlan var verkligen huvudet på spiken!

Men hjärta och hjärna samarbetar ju inte altid och då gör det ont!

Nini sa...

Men hur kan man älska nån om den personen inte är målad för en??
Då saknas det ju nåt? Vad? Vad är det som saknas i din komposition som gör att du inte är målad för honom??

GNNH!

Att det ska vara så jäkla svårt!!

Alley Cat sa...

Jag har i princip ingen erfarenhet av relationer, så det kanske är därför jag inte alls förstår hur resonemanget med tavlan går ihop...

Om han älskar dig, åtrår dig, respekterar och trivs tillsammans med dig - vad är det då som saknas?!? Vad är det han söker?!? Varför är han inte nöjd?!?

Jag har så otroligt svårt att tro att välja att vara med dig skulle vara att välja det näst bästa för honom!

Kanske är detta just de frågor som du ställt om och om och om igen i ditt huvud...

Jag lider med dig; jag kan inte förstå hur du känner dig, men jag känner ändå för och med dig.

Tack för att du delar med dig så vackert av ditt innersta.

Anonym sa...

Ok. Jag förstår, men ändå inte. Jag sitter här ärligt talat med huvudvärk för jag lider med dig så. Tänk att kärlek kan göra så ont!

Anonym sa...

Hej Ms Take.
Jag är ny här, på din sida, i din värld.
Och trots att det kan kännas fel att skriva en sån här kommentar, under en sån här text...
...så vill jag bara säga:

Fantastisk blogg.
Jag blir glad, ledsen, fundersam av att läsa den.

All lycka/
Anna

p.s. eller förresten.
All lycka???
Då kanske du slutar skriva??
Jag önskar dig all lycka, men om ett år eller två, kanske.
Och frågan är vad jag önskar dig. Total kärlek och knottar?? Om det är det du vill ha, så önskar jag dig. det.
men, det tar ju ändå en stund att läka ihop och bli själsligt klart. Och baka bullar tar ju också tid. De ska ju jäsa.
Så jag hoppas få fortsätta läsa ett tag.

Lady Delicious sa...

Så skrämmande likt min situation bara det att jag ligger två steg efter dig. Men jag känner hur jag också håller på att skaffa mig en MR Big. Vad ska vi flickor göra för att få den vi vill egentligen?

Ina sa...

Tack för att du förklarar! Jag har läst, följt dina länkar, gått vidare och snurrat hit och dit och börjar väl få bilden klar för mig. Jag förstår - lite bättre, men blir samtidigt så förbannad, på ren svenska. Jamen hur svårt ska det behöva vara?! Älskar, åtrår, respekterar och trivs. Vad letar han efter?? VAD?! Dumma karl, helt enkelt... fast svårt!! Blä!

Anonym sa...

Det här kan säkert låta elakt men är verkligen inte menat så. Man kan älska sina vänner också, men det gör ju inte att man vill leva med dem så intensivt som i ett kärleksförhållande.

Har själv varit i samma situation, så jag förstår precis vad du går igenom - det är inte lätt.
Två år har passerat sen min Mr Big förklarade att han inte kunde komma och bo i Sverige med mig under något eller några år trots att jag spenderat flera år i hans land på andra sidan jorden. Två år har det tagit att förstå att något var fel. Rosenrött verkar vara en återkommande färg som man använder när man inte vill se hur det egentligen står till. Två år tog det mig att skriva av mig allt jag varit arg över, det resulterade i ett väldigt långt brev som när tiden var mogen brändes upp som ett avstamp till mitt "nya" liv. Jag tog rätt beslut när jag gav mig av. Fortfarande singel dock, men en singel som känner mig stark i mig själv och som fått nytt hopp om att det faktiskt finns någon som kommer att älska mig igen.
Massor av kramar / Helene

Anonym sa...

Jag ville bara säga att jag tycker väldigt mkt om din blogg! Beundrar ditt skrivsätt. Hur bra som helst.

Anonym sa...

jesus kristus. hur kan du gå på hans smörja? han blev inte kär i dig. punkt slut.

Ms.Take sa...

Tack alla fina fina, det värmer verkligen. Underligt, men sant. *warm fuzzy feeling*

Och till dig, du siste anonyme här, kan jag bara säga "Jesus Kristus - läs historiken". Vi har varit tillsammans, Mr.X och jag. Vi har lång historia och enorma mängder känslor. Kär nu? Vet inte, kanske. Kär förr? Absolut.

Anonym sa...

Åh herregud. Det är så skönt att det är fler som har det som jag. Denna ångest, denna förtvivlan, denna oförmåga att förstå att någon som är perfekt helt enkelt inte är tillräckligt perfekt. Är det bara killar som är såhär eller är tjejer likadana?

Vill du gå in på min blogg är användarnamnet bergqvistsofia och lösenordet är lillan.

kram!

Sagorica sa...

Jag lider med dig, jag går igenom precis samma sak och det är vansinnigt.. Tårar som aldrig vill ta slut. Rädslan att aldrig någonsin möta en man som kan leva upp till det man har haft..